Construirea cunou0219tinu021beloru00a0are loc cu00e2nd elevii trec dincolo de reproducerea cunou0219tinu021belor generu00e2nd idei u0219i u00eenu021belegeri noi pentru ei. Abilitu0103u021bile de construire a cunou0219tinu021belor sunt considerate deseori u201egu00e2ndire criticu0103u201d. Activitu0103u021bile de construire a cunou0219tinu021belor solicitu0103 elevilor su0103u00a0interpreteze,u00a0analizeze,u00a0sintetizezeu00a0sau su0103u00a0evaluezeu00a0informau021biile ori ideile.
- Interpretareau00a0u00eenseamnu0103 a trage concluzii dincolo de sensul literal al unui text De exemplu, elevii ar putea citi o descriere a unei perioade istorice pentru ca mai apoi su0103 deducu0103 din acea lecturu0103 motivul pentru care oamenii care au tru0103it atunci s-au comportat u00een maniera u00een care au fu0103cut-o.
- Analizau00a0u00eenseamnu0103 identificarea pu0103ru021bilor unui u00eentreg u0219i a relau021biilor existente u00eentre ele. De exemplu, elevii ar putea studia ecosistemul local pentru a identifica factorii locali de mediu care sunt cei mai susceptibili su0103 afecteze pu0103su0103rile migratoare.
- Sintezau00a0u00eenseamnu0103 combinarea mai multor perspective u00eentr-o vedere de ansamblu. De exemplu, elevilor li s-ar putea solicita su0103 compare diverse perspective referitoare la o anumitu0103 chestiune, pentru a-u0219i putea forma o imagine cu00e2t mai obiectivu0103 asupra chestiunii respective.
- Evaluareau00a0u00eenseamnu0103 a judeca calitatea, credibilitatea sau importanu021ba datelor, ideilor sau a evenimentelor. De exemplu, elevii ar putea citi diferite pu0103reri asupra unui eveniment istoric u0219i apoi ar putea preciza pe care o consideru0103 cea mai credibilu0103 u0219i de ce.